“Het lijkt misschien een verrassende keuze om ook interieurstyling en advies aan te bieden bij de oplevering van een woning, maar eigenlijk is het ook heel logisch. Mensen zijn door de jaren heen het interieur steeds belangrijker gaan vinden. Je merkt ook echt dat klanten hier behoefte aan hebben en de hulp kunnen gebruiken. Bij een nieuw, strak en nog kaal huis weten ze vaak zelf niet waar ze moeten beginnen, hoe ze die warmte erin moeten krijgen. Veel klanten geven aan dat ze, nu ze toch bezig zijn, ook het interieur goed willen doen. Nieuwbouw of verbouw is dan het uitgelezen moment om daarin te investeren.”
Door nu standaard de mogelijkheid voor interieuradvies aan te bieden laat Hekstra zien dat ze meer naar een totaalpakket toe wil voor klanten. “We zetten graag dat stapje extra en willen klanten zoveel mogelijk ontzorgen. Dat gaat dan verder dan gewoon een huis bouwen. Ook verder meedenken met de klant. Ik denk dat dat Hekstra typeert. Ik kan me voorstellen dat het een reden is waarom klanten voor Hekstra kiezen. Ze doen namelijk net even meer en denken buiten de gebaande paden. En dat draagt Hekstra ook graag uit.”
Je ziet het ook terug in de uitingen en de huisstijl. “Romke Hekstra heeft veel aandacht voor die uitstraling naar buiten: Wij zijn Hekstra, we willen bekend staan als de bouwer die een extra stap zet, maar ook de bouwer zijn die netjes werkt, de werkplek netjes achterlaat, kundig, beleefd en meedenkend personeel heeft. Hekstra wil benaderbaar zijn en hecht waarde aan open en eerlijke communicatie. We kunnen alles tegen elkaar zeggen. Romke vertelt niet wat iedereen moet doen, maar geeft vrijheid en eigen verantwoordelijkheid aan het personeel. Zij moeten die verantwoordelijkheid daarin nemen om het werk op te pakken en uit te voeren en dat mogen ze dan doen op de manier waarvan zij denken dat dat het beste is. We doen het echt met elkaar.
Hekstra is een mooi kleinschalig bedrijf met korte lijnen. De sfeer is goed en daardoor gunnen collega’s elkaar wat. We zijn niet zomaar een traditioneel bouwbedrijf maar we zijn meer, we zijn Hekstra. We zijn vooruitstrevend. Romke Hekstra denkt niet in traditionele hokjes, juist daarbuiten wil hij kleuren. De ‘nieuwe’ Hekstra wil rebelser en moderner zijn. En dat willen we ook uitdragen.
Het is mooi om te zien wat mensen met je interieuradviezen doen in de praktijk. Het geeft veel voldoening wanneer klanten aangeven dat hun wensen goed vertaald zijn en zeggen ‘wat heb je goed geluisterd naar onze wensen’. Wanneer het gaat om flinke verbouwingen heb je aan een mondeling interieuradvies gesprek niet genoeg. Dan doen we het hele traject, dus ook echt het ontwerp, de 3D-beelden en de vertaling van de stoffen en kleur. Bij dit soort grote, complete trajecten ben je als interieuradviseur dan ook echt bij de projectrealisatie betrokken.
Hekstra is een bedrijf dat met de tijd meegaat en misschien wel de tijd vooruit is. Het zou mooi zijn als dat in de toekomst ook aan je naam kleeft. Het heeft tijd nodig om dat uit te bouwen, maar het is wel de kant die het op gaat.”